fredag 18 april 2014

Uppfattning från liv

Vi har sett en film som heter "The great debaters". Det är en väldig spännande film.

Filmen är det som visar hur man gör är lämpligt och vad man måste göra eller bör inte göra.
Filmen är det som visar hur ett debattläge växer upp.
Filmen är det som visar hur man gör outtröttligt ansträngningar för att få rättvis mellan "vit" och "färgade".

"Uppfattning från liv", det är min den djupaste känslan från filmen. I debatten är det bästa sätt att använda de hårda faktumen att påverka och övertyga människorna. Speciellt några faktum som är mycket nära människors liv eller folk mycket fokuserar, då bli det starkare övertygande. I filmen berättade Herri Lowe en kvinna som är ansikte mot sitt barn att kunna inte mata, Farmer Junior sade att en afro-amerikan brändes av "en flock vit-amerikanerna" på korningen, de här livs exemplaren fångar hårt och slår djupt människornas hjärtan. Människorna ritar automatiskt en bild i sina hjärnor, då är det lätt att debatten förstås och accepteras av människorna.

"Uppfattning från liv", Tolson, handledare av debattlägets i filmen. Hans upplever kom från också sitt liv. Han har förstått att det är orättvis mellan "afro-amerikan" och "vit-amerikan". Han vill utbilda ett debattläge som kan säga vad han vill säga. Han förklarar vad debatt är till sitt debattläge. Där meningarna imponerar djupt mig. "Vem är domare? Domare är Gud. Varför är han Gud? För han bestämmer vem som vinner eller förlorar. Inte motståndaren. Vem är er motståndare? Han finns inte. Varför finns han inte? För han är rösten som förvränger mina sanna ord." Grundregel av debatt är det, tror jag. Likadant exemplar som uppfattar från liv finns många i filmen. Som "Jag vet inte." är inget godtagbart svar. "Tystnad är inte alternativ i debatten." Farmer sade. Lilla Junior fattade dem från sin pappa. Lilla Junior påverkades många av sin pappa. När han såg sin pappa betalar till två grisbönder som ägde en gris som körs på av sin pappa, när han såg sin pappa en gång underbart samtalet med polismästaren, förstod lilla Junior en viktig sak. Det är det som man måste veta vad man måste göra samt hur man gör. Då låter det honom ha ett fantastiskt samtal i sin debatt. "En orättfärdig lag. Är ingen lag alls. När jag är mot orättvis om jag måste välja en av våld och civil olydnad väljer jag civil olydnad."

Det finns en massor spännande scenerna i filmen. Under du lär hur man gör debattera samtidigt du känner till en revolution av "vit" och "färgade. Självklart är det en film som du inte kan missa.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar