fredag 23 maj 2014

En heltäckande svenska övning

En livlig spännande debatt är slut. Vad bra övningen det är!

Genom den här gången känner jag att samarbete är viktigast innan vi redovisar. Vi kommunicerade, granskade, diskuterade mycket i vår grupp, ibland "bråkade" vi också. Det är bra att vi tränade vår hörförståelse och vårt samtal fast Jag är misslyckande under debatten. Jag missförstod vad jag skulle göra under debatten. Jag debatterade alltid argumentlös i vår grupp.

Den roligast del är att många använde kroppens språk och ändringbart accent för att uttrycka sina åsikter som möjlig. Det är rolig men också är det viktig. Jag visste inte vad var det tråkigast under debatten, tvärtom har jag starkare lust att lära mig svenska eftersom jag vill kunna tydligt uttrycka mig.

Att hitta debattens material på internet är det inte svårt. Den viktigaste saken är hur man dömer källorna som är värdefulla genom kunskap som lärare redan har lärt oss. Andra sidan inser jag mitt muntliga problem. När jag läste texten hemma spelade jag in mitt ljud. Det är första gången att jag hör att jag talar svenska. Vad hemsk det är. Jag behöver träna mer samtal ropade jag nästan.

I alla fall är det en intressant heltäckande svenska övning. Jag har lärt mig mycket genom övningen. Jag skulle vilja värdera min debatt godkänd, men jag ger MVG till mina lärare för att ni ger oss en värdefull kurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar