Rubriker, styckeindelning
och interpunktion
Helhetsstruktur och språk
|
Steg 1
|
Steg 2
|
Steg 3
|
Steg 4
|
Textnivå
|
Rubriker finns och har anknytning till innehållet.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll.
|
Rubrikerna täcker textens innehåll och fungerar.
|
Rubrikerna är
tydliga, täcker textens innehåll och fungerar
utmärkt.
|
Stycke-markering
|
Markerar på eget sätt att nytt stycke börjar, till
exempel genom s.k. hybridstycke.
|
Blandar olika markeringar för nytt stycke:
hybridstycke, blankrad och indrag, utan att man som läsare förstår systemet.
|
Markerar nytt stycke med blankrad eller indrag.
|
Markerar nytt stycke med blankrad eller indrag.
|
Användning av tecken
|
Använder oftast punkt och i förekommande fall
frågetecken och utropstecken på ett lämpligt sätt.
Punkt, frågetecken och utropstecken följs av versal.
|
Använder punkt,
frågetecken, utropstecken korrekt och kommatecken på
ett lämpligt
sätt så att läsningen av texten
underlättas.
Använder oftast versaler och gemener på ett lämpligt
sätt.
|
Använder en variation av skiljetecken och andra
skrivtecken och då oftast på ett lämpligt sätt.
Använder versaler och gemener på ett lämpligt sätt
|
Använder en variation av skiljetecken och andra
skrivtecken på ett lämpligt och kreativt sätt.
|
Här ska du nu skriva var du befinner dig. Nu har du fått möjlighet att reflektera över detta genom Alijans respons.
SvaraRaderaLärare har absolut makten att bedöma viket steg vi är,tror jag. Det är svårt att eleverna som kommer från utlandet kan komma överens om det, trots att vi vill kunna hjälpa varandra men det överskrider redan våra förmåga,eller hur?
SvaraRadera