fredag 28 mars 2014

Klä på oss vad som helst är Inte bara våra rättigheter

Jag tycker att vi kan klä på sig vad som helst. Det är bra till elevernas personlighetsutvecklingar. En enhetliga skoluniform bär vi varje dag, strider det mot den filosofisk sanningen "saker och ting ska utvecklas alltid under förändring". Det bidrar inte till elevernas själv-odling av nytänkande heller.

För det första, det enhetliga skoluniform påverkar elevernas karaktär utveckling. Alla klär på sig enhetliga uniform, då det ser ut jämn, sålunda varje persons karaktären dyker inte upp heller. Varje levande individ byters till en tråkiga grupp. Eleverna behöver ha egna individer för att det ska anpassa sig bättre till det komplext samhället i framtid!  Det är själv-odling av nytänkande behövs också. Några exempel som Beethoven, Mozart, båda av de två berömda musikerna, om de har inte chans att skapa sina stark karaktärer och utveckla sina egna själv personligheter, istället gör de samma som vanliga eleverna, då tyvärr, ska vi förlora många härliga och söta låtar. Stora av de som är känd i världen har sina stark karaktärer, eller hur?

För det andra, varje elev har rättighet att värja vilka kläder de vill ha. Det är inte bara rättighet. Alla har rättighet att se vackert ut. Många tid behöver elever ha fina kläderna som de gillar för att gömma bara sina T.ex. ärr, hudsjukdomar, brännskador, mm.

För det tredje, vi har inte villkor att skräddarsy, ändå det är ett stort jobb. Så den uniforms storleken anpassar ofta inte på elevernas kropparna. Ingen vill ha så där kläderna eftersom det bli obekväm.

För det sista, om vi tänker till rättslig synvinkel, elev bär uniform eller inte, det är inte elevers skyldighet snarare rättighet. Det finns ingen lag som kräva eleverna måste bära uniformer i skolan, håller ni med mig?  Uniformer och militäruniformer, i stora urstäckning funkar de ungefär samma. Detta syftena är identitet samt stärker hjärta av skolans elever för att uppnå  "förmaning". Så uniform-själv är ett typiskt driftläge av makten.

Jag hoppas att ni politiker beslutar inte att införa skoluniform. Det hjälper till eleverna att skapa egna starka karaktär för att anpassa på sig bättre till det här komplext samhället. Eleverna behöver lära sig hur klär på sig i olika tillfällena. 

3 kommentarer:

  1. Jag har rättat din text. Se i responsmappen på min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Stina !
      Take ni rätta ! Jag har läst många gånger. En massa kunskaper av argument har jag lärt mig.

      Radera