lördag 8 mars 2014

Den spännande littaraturdiskussion om Ove

Ove "tjatar" alltid runt på mig från jag börjar läsa boken till nu. Även börjar jag hata Ove. Ibland tänker jag varför Stina låter oss läsa "Ove". Men efter en spännande och livlig diskussion förstår jag mer och mer om Ove. Absolut bli Ove intressant mer och mer.

Det är en bra sätt för att man kan  kommunicera vad de tycker när man har läst en samma bok. Alla har sina översikter trots att en samma sak till exempel "Ove åker tåg varje dag för att han vill bara sitt brevid "en söt kvinna" att höra vad hon säger." Och "Ove blev en hjälte.", är det tvinga eller frivillhet? Och är Sonjas pappa verkligen inte vilja ge någon komplimang till Ove? mm. Det blir svårt att alla kommer en överens. Så hur livliga diskussion vi har kan man gissa. Många gången tvingar Stina avbryta våra diskussioner. Även jag glömmer fråga Stina hur Ove skulle ta av sin liv. Eftersom författare beskriver mycket kraftig och levande använder han många adjektiv och adverb. Författare vill rita en bild att visa hur Ove vill ta av sin liv. Men tyvärr, jag har fått bara ett beslut som Ove vill döda sig själv.Jag kan inte anta en bild i min hjärna. vad fan! dvs att jag behöver ta mer tid att slår upp ord att återlita en bild hemma.

Alla förväntar nästa gången diskussion komma.

Den boken som En man som heter Ove är en sanlöst rolig bok som är mycket mer än en sanlöst rolig bok. Träffsäkert och i förlängningen tänkvärt. Från början tror jag att Ove bara är en tråkig och arglätt man, men nu jag har bytt mycket mina tänkar. Hjälpsam, romantik, kärslekfull kan man se ut också från Ove. När jag läste till Ove skulle döda sig själv blev jag från skratt till ledsen även gråta trots att jag vill inte.

Jag skulle vara klart "Ove" snabbt. Jag vill veta tidigare vad Ove skulle hända i framtiden. Jag hoppas att Ove skulle bli bättre och bättre
 i bakkapitlen. Jag vet inte heller varför jag vill så där. Men Ove ska ha ett lyckligt liv, då kanske är alla läsares förväntning.

6 kommentarer:

  1. Jag är med. För detta förstod jag inte Ove varför gjorde han så eller tänkte så. När jag läste mer och mer om´romanen. Det fattade jag Oves livet. Jag är nyfiken att vad ska ha hänt med Ove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ni kommer!
      Oj, du pluggar hårt. idag är det lördag. Det är bästa om man vilar lite i helg, eller hur?
      Jag vill vara färdigt tidigt våra skrivuppgift för att jag vill ha en bra sömn på helg utan Oves tjata! :)

      Radera
    2. Ha ha ha Det brukar jag surfa internet varje dag.

      Radera
  2. I alla fall är boken en tråkigt roman som är inte interessant. Det är en histori som jag fårstör inte vilken mål det följa eller vill nå. Boken vissar en svensk man som är tjuriga och envisa. Man kan säga förälderar får påverka barn men ändå har man nog kraft att ändra sig. Men Ove vill inte det. Även hade han chans att leva med en pigga och sociala och snälla kvinn men Ove blir kvar som Ove helt enkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Ove är verkligen tjurig! Tänk att skriva en hel bok om en tjurig man. Vad tror du att författaren tänkte? Vi får se, kanske finns det en annan mening med boken, än att bara beskriva en sur gubbe?

      Radera
  3. Tvärtom! Jag tycker om Oves liv för att det är väldigt intressant för mig.

    SvaraRadera