fredag 31 januari 2014

Om Fröken Frimans krig (rättat)



Min lärare rekommenderar en film, Fröken Frimans krig. Det är mycket värt att se trots att jag inte förstår allt, men jag kände till lite innan om historien om kvinnas rättighet i Sverige. Filmen berättar hur Fröken Friman grundade konsumentförening Svenska hem 1905 för att protestera mot manssamhället och matfusket. På där tiden trodde alla att kvinnorna skulle bara vara hemma och vänta på sina män när de kommer  från jobbet. De manliga specerihandlarna i staden kände sig hotade och försökte stoppa företaget. 

Filmen började från det att Dagmar följde efter hotellets springpojke som tog mjölk med sig  hem. Hon såg att pojkens bror var  jättesjuk. Hon upptäckte anledningen som gjorde pojken sjuk nämligen dåliga mat. Därför bestämde hon sig att göra någonting för att fixa  problemet. 

När hon pratade sin plan med annan kvinna, Kinna, upptäckte Dagmar att hade de samma tanke. De började samarbeta snabbt. Gruppen blev större och större under deras outtröttliga ansträngningar men problem kom också. De gjorde sitt bästa för att  allt skulle bli bra. Äntligen grundade de Svenska hem.

Det är ett stort framsteg för kvinnans rättigheter i Sverige. Från den där tiden har kvinnorna steg för steg fått flera rättigheter som männen. Nu strävar kvinnan fortfarande för att de rättigheter som man har fått ska efterlevas i praktiken männen i Sverige.

I mitt land, Kina, finns det lagar som visar kvinna och man har samma rättigheter. Vi försöker att kvinnan ska få samma rättigheter som mannen på rikigt. Det är inte en enkel sak. , Det brukar ta lång tid för att byta de hundratals traditionella moralbegrepp som finns i människans medvetande. Eller hur?


2 kommentarer:

  1. Bra Cai att du sparade den första versionen av din text nedan. Tack för att du var generös med din text så att vi kunde rätta den och diskutera grammatik hela gruppen gemensamt utifrån din text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stina. Det är mycket värd för att jag kan lättare komma ihåg mina misstagen när du rättar min text i lektionen. Hoppas att klasskamraterna ska få lite hjälp från här.

      Radera